This is an automatically generated PDF version of the online resource lebanon.mom-gmr.org/en/ retrieved on 2024/07/15 at 23:06
Global Media Registry (GMR) & Samir Kassir Foundation - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Samir Kassir Foundation
Global Media Registry

Al-Akhbar

Established by the late journalist Joseph Samaha (1949-2007), Al-Akhbar's first issue was published on August 14, 2006 by the media company Akhbar Beirut, after acquiring the license of a newspaper also named Al-Akhbar that was founded in 1953. A pro-Hezbollah and pro-Syrian regime daily, it generally opposes Saudi Arabia, the United States, and the March 14 Alliance. Its Editor-in-Chief is Ibrahim Al-Amine, also the founder and Chairman of Akhbar Beirut.

In December 2010, Al-Akhbar received and published an advanced copy of the US State Department cables by WikiLeaks, after which the newspaper’s website was hacked and then shut down briefly. In 2011, the newspaper launched the English-language website Al-Akhbar English, which was closed in March 2015 due to lack of funds.

On May 14, 2014, the Special Tribunal for Lebanon (STL) in The Hague initiated the trial of Al-Akhbar and Ibrahim al-Amine on charges of contempt of the court and obstruction of justice after it published two articles pretending to reveal confidential information on protected witnesses. In August 2016, the STL issued its verdict and ruled that al-Amine be fined EUR 20,000 (eventually paid in October 2018) and that Akhbar Beirut be fined EUR 6,000. In 2019, four journalists resigned from the newspaper, including journalist Sabah Ayoub, writer Joy Slim, economic journalist Viviane Akiki, and the head of the department of economics in the newspaper, Muhammad Zbib. The decision was made to protest against the newspaper's coverage of the popular movements against the ruling class that took over Lebanon for the third week in a row. In 2021, Pierre Abi Saab, deputy editor-in-chief of the newspaper, announced his resignation from the newspaper via a tweet; this move is unrelated to the rationale of the 2019 resignations. When the Samir Kassir Foundation sent a formal request to receive information about the most latest updates from Al-Akhbar, the Editor-in-Chief responded that the Foundation has no right to acquire such information.

Key facts

Ownership Type

Private - Lebanese Joint Stock Company

Geographic Coverage

National

Content Type

Paid

Data Publicly Available

ownership data is easily available from other sources, e. g. public registries etc.

2 ♥

Media Companies / Groups

Akhbar Beirut SAL

Ownership

Ownership Structure

 Ibrahim Al-Amine owns 36.4% of Akhbar Beirut SAL directly and 7.4% through his ownership of 59.7% of Akhbar Beirut Holding. Youssef Wehbi owns a total of 34.8%; 29.9% directly and 5% through his ownership of 40% of Akhbar Beirut Holding. The Sun Press SAL owns 18.8 % of the shares of the Akhbar Beirut SAL. It is owned by MP Moustafa El Husseini (66.6%), and his son Firas (16.6%), and daughter Dima (16.6%). 

Voting Rights

Missing Data

Individual Owner

Group / Individual Owner

Firas Husseini

3.1%
Media Companies / Groups
Facts

General Information

Founding Year

1953

Affiliated Interests Founder

Nader Abdelghani Sabbagh

Owner and CEO at Bereket Yol

Affiliated Interests Ceo

Ibrahim Al-Amine

Veteran journalist and Editor-in-Chief

Affiliated Interests Editor-In-Chief

Ibrahim Al-Amine

Veteran journalist and Editor-in-Chief

Contact

Phone: +961 (1) 759 500

Email: online@al-akhbar.com

Website: www.al-akhbar.com

Address: 8th floor, Concord Center, Dunan Street, Verdun, Beirut

P.O. Box 113-5963

Financial Information

Revenue (in Mill. $)

Missing Data

Operating Profit (in Mill. $)

Missing Data

Advertising (in % of total funding)

Missing Data

Market Share

Missing Data

Further Information

Meta Data

2024 audience share for all outlets is based on data provided by ELKA. Cumulative amounts are used to assess the audience share indicator. 2024 and 2021 data on shareholder fractions, company information, revenue, and management are acquired by the collaborative investigative efforts of SEEDS for Legal Initiatives and the Samir Kassir Foundation. Audience share data is unavailable for online outlets.

  • Project by
    Samir Kassir Foundation
  •  
    Global Media Registry
  • Funded by
    BMZ
  •  
    Logo of Kingdom of Netherlands